تصویر صلح در نمادها و نقوش ایرانی
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر
- نویسنده سمیرا عرب سلمانی
- استاد راهنما کیارش زندی اکبر نیکانپور
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
چکیده پایان نامه : در طول دو قرن گذشته صلح و جنگ یکی از اساسی ترین موضوعات امور بین الملل بوده و فلسفه وجودی مهمترین تشکّل های بین المللی دنیا از این امر نشأت گرفته، رساله حاضر با توجه به ضرورت و شیوه ی تحقیق در هفت فصل ارائه گردیده 1- ماهیت صلح، 2- صلح در ادیان، 3- اساطیر صلح، 4- نقوش و سمبل های تصویری صلح، که خود به سه بخش گیاهی، جانوری و تلفیقی تقسیم گردیده، چهار بخش اصلی این پژوهش را شامل می شوند. به منظور تحقق اهداف، ابتدا با شناسایی منابع مکتوب در تاریخ, فرهنگ, هنر و تمدن ایران, گامهای نخست تحقیق برداشته شد. سمبل ها و المان های تصویری و تشریحی متعددی از نقوش، که نگرش صلح مثبت را در خود داشتند در این بررسی به دست آمد. بسیاری از نقوش ایرانی در حیات اسطوره ای و تاریخی خویش مفاهیم چون خیر و نیکی و برکت و باروری و امنیت را متجلی می سازند. اساس نظریه " خیر و شر" نیز شاخص ترین مفهوم در تفکر تاریخ گذشته ایران است. هدف زندگی، مبارزه این دو نیرو و گام برداشتن به سوی خیر و نیکی و پیروزی نهایی آن است. شیء مقدس ضامن پایداری و بقای روح صلح اندیشی است و نقش ویژه ای در میان نقوش بر جای مانده در اشیای متبرکه دارد. صلح از ارکان اساسی در جامعه ای می باشد که زیستن را دوام آورده و مفهوم آن در باور ایرانی نه شعار و تئوری های پیچیده بلکه آیین زندگی است. بررسی در مفاهیم، نقوش، نماد و سمبل های صلح در ایران شهرکهن که در حافظه تاریخی ملت ما ثبت گردیده و توسط این نقوش و نمادها به ما منتقل گردیده عامل اصلی در نگارش این تحقیق می باشد، شناسایی و پی گیری مفهوم صلح در میان نقوش بر جای مانده که همگی متاثر از ارزش های نمادین و بازتابی از اساطیر ایرانی است ما را به جمع آوری اسناد و اطلاعات مکتوب و منقوش در ارتباط با این مفهوم واداشت. اقوام ایرانی به عنوان بانیان سرزمینی پر تاریخ و خاطره با قدمتی کهن می باید ملایمات و ناملایمی بسیاری را در حافظه ی تاریخی خود ثبت داشته باشند آنچه در این میان حائز اهمیت است مفهوم و وجه تاکیدی از صلح با رویکرد دوام و بقاء می باشد که به یقین هر تمدن کهن و پایداری که توانسته بودن را دوام بیاورد می باید حضور آن را در چنبره خود به یادگار داشته باشد. صلح به عنوان شاخصی از فرهنگ ایران در طول سده ها و هزاره ها در سایه ی روح ملی و اندیشه ایرانی می زیسته و سمبل ها و المان های قابل توجهی از این مفهوم در میان نقوش ایرانی یافت می شود. درباور ایرانی «آیین مهر» و پرستش روح عدالت و پیمان سابقه ای به قدمت تاریخ این سرزمین دارد و از آنجا که هر باوری در شاکله ی مجموعه ای از نقوش به نسل ها و دوران های بعد از خود منتقل می شود؛ می باید از این عقیده و منش که ما از آن با مفهوم صلح یاد می کنیم حافظه ی تصویری بر جای مانده باشد که همگی مبین روح صلح طلب و آرامش جوی اقوام ایرانی است.
منابع مشابه
بررسی نقوش و نمادها در پوشاک ورزش زورخانه ای
زورخانه مکانی است که ارتباط تنگاتنگی با پهلوانی دارد و از ایام کهن محلی برای پرورش مردانی بوده است که در هنگام حمله متجاوزین به کشور در برابر دشمنان ایستادگی نمایند. حضور در زورخانه و شرکت در مراسم آن آداب خاصی دارد و اجرای حرکات ورزشی توسط پهلوانان مستلزم پوشیدن لباس ویژهای است. این لباس که به تنبان یا تنکه معروف است ویژگیهای خاصی دارد و ورزشکاران جهت دریافت آن، باید سلسله مراتبی را طی کنند....
متن کاملمفهوم صلح در نظریههای روابط بینالملل غربی و مطالعات صلح ایرانی- اسلامی
مفهوم صلح در پرتو تحولات نظری در روابط بینالملل دچار تحول اساسی شده است. این مفهوم یا سازه اجتماعی، از جریان غیراصلی روابط بینالملل همچون جریان انتقادی قابلیت مطالعه در مطالعات ایرانی- اسلامی را دارد. صلح از قدیمیترین آرمانهای بشری است و از هر ارزش دیگری بیشتر در معرض تهدید و مخاطره بوده است. بنابراین، اولین و مهمترین هدف در روابط بینالملل حفظ و برقراری صلح است. بهعلاوه، ای...
متن کاملDegenerate Four Wave Mixing in Photonic Crystal Fibers
In this study, Four Wave Mixing (FWM) characteristics in photonic crystal fibers are investigated. The effect of channel spacing, phase mismatching, and fiber length on FWM efficiency have been studied. The variation of idler frequency which obtained by this technique with pumping and signal wavelengths has been discussed. The effect of fiber dispersion has been taken into account; we obtain th...
متن کاملتطبیق کاربست نقوش گیاهی در مینیاتور ارمنی و نقاشی ایرانی
چکیده: بیان مسئله: با اختراع خط ارمنی، زبان بصری مینیاتور ارمنی نیز تحولات بزرگی را پشت سر نهاد که در مکاتب واسپوراکان، کیلیکیه، هایک، آنی، کریمه، گلدزور، داتو تجلی یافت. یکی از مشخصههای مینیاتور ارمنی، کاربرد فراوان و متنوع نقوش گیاهی جهت تزئین متون دینی نظیر انجیل، جاشوتس، شاراکان و نیز کتب دیگر با موضوعات طب، تاریخ و نظایر آنها است. تقسیم ارمنستان، به دو...
متن کاملنوجهانیشدن صلحجویانه(صلح سیارهای): چارچوبی تئوریک از مفهوم صلح ایرانی در روابط بینالملل
در بستر مفهومی نظریههای هنجاری روابط بینالملل، یکی از مهمترین دغدغهها رسیدن به صلح در جامعه جهانی است. از نظریههای هنجاری تانظریههای انتقادی و لیبرالیسم وحتی برخی از گرایشهای فکری نظریه واقعگرایی توجه به صلح وبسط گسترش آن همواره درمیان اندیشهورزان روابط بینالملل حائزاهمیت بوده است. این پژوهش، با معرفی نظریه نوجهانیشدن، این اعتبار را قائل شده است که درک مفهومی از صلح ...
متن کاملکند و کاو نمادها و زبان تصویر در هزارو یکشب
چکیده: داستان های هزارویک شب یکی از معدود آثار شناخته شده در جهان است که بیشترین تصویر سازی ها را در بر داشته و در طول تاریخ تصویر گران بسیاری آن را به تصویر کشیده اند به همین دلیل هزارو یک شب یک منبع تصویری و گنجینه ای با تنوع بسیاری از آثار تصویرگران هر کشور است. از این روی در این رساله سعی در جمع آوری آثار تصویری شاخص و مطرح تصویرگری و حتی آثار کم یاب با مضمون هزارو یک شب شده .پس از تحقیق پ...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023